Om
förändring och drivkrafter
I det
mörkaste Peru 6
Reflexioner från en resa

Av
Sören
Sommelius
"Helsingborgs Dagblad"
TFF
rådgivare
23 juli 2002
Detta är den sjätte och avslutande
artikeln i serien.
Är förändring möjlig? Kan
just jag göra något?
Under två år på 80-talet arbetade
Margareta Gustafsson från Helsingborg med
utvecklingsstörda barn i Lima. Hon var utsänd
som volontär och satsade sitt arbete på att
hjälpa en grupp av de allra mest utsatta.
I Peru har det inte funnits insatser för
utvecklingsstörda. Regeln har varit att
föräldrarna svarade för vården av
sitt eget barn och att något syskon tog över
den dag föräldrarna inte orkade eller dog.
För föräldralösa
utvecklingsstörda barn fanns bara ett alternativ,
mentalsjukhusets inspärrning.
Det stora mentalsjukhuset i Lima är en sluten
värld bakom kilometerlånga murar. Det var
där Margareta arbetade. Hon minns hur något av
barnen, som var autistiskt, bara stod tröstlöst
vaggande i en korridor dag efter dag.
Femton år senare är allt
förändrat. När Margareta kom tillbaka till
Sverige bildade hon en förening, samlade år
efter år in pengar som sändes till Lima och
fick så småningom också SIDA
engagerat.
Genom de svenska bidragen har ungdomarnas värld
förändras totalt. Man har köpt ett eget
hus till dem i ett "bra" och lugnt område. Där
lever de nu som en familj, en har ett halvdagsarbete, de
andra går varje dag i en pedagogiskt bra skola
för första gången i sitt liv.
Men Juans rullstol är trasig och ibland saknas
pengar till hemmets telefon eller till medicin.
Ändå är Hemmet &endash; Casa
Hogar &endash; ett konkret exempel på ett bra
biståndsprojekt, om än i mycket liten skala
och med hittills liten eller ingen spridningseffekt.
Vi firar Paulinas födelsedag. Hon fyller nog 35
men vet inte så noga själv.
När vi går ut ur huset kommer två av
kvarterets damer. Paulina berättar
glädjestrålande att hon fyllt år men
svarar blygt att hon inte vet vad hon fyller.
&endash; Jag brukar också säga att jag inte
riktigt vet hur gammal jag är, ler den äldre av
damerna.
Lima rymmer allt. I staden med lika många
invånare som i hela Sverige finns utbredd slum men
också modernitet och rikedom.
Det moderna Lima finns i Miraflores, Perus
utsträckta hand mot den globaliserade ekonomin, med
skyskrapeliknande höghus av glas och stål,
banker mest och hotell, en enklav av rikedom.
När jag sitter på Café Haitis
uteservering med en tortilla verdura och en
Qusqueña-öl utbjuder en försäljare
färska utländska tidningar och jag faller
för frestelsen och köper New York Herald
Tribune. Medan jag läser den lyssnar jag på
italiensk cafémusik, Arrividerci Roma och
Volare.
Sedan hamnar jag i Parque Centrale alldeles bredvid
rondellen Ovalo som är Miraflores nav. I parken
firar söta skolungar i uniform "trädens dag".
Man hänger upp ballonger och små skyltar med
trädkramartexter. En tremannaorkester på
styltor dansar i förväg.
Kravallpoliser har spärrat av Plaza Mayor.
Bara genom att visa legitimation får jag passera
och kan slinka in på Café Union.
Stämningen är obehaglig. Poliserna är
rustade till tänderna med vapen, hjälmar och
kroppshöga genomskinliga sköldar.
Än obehagligare blir det därför att det
i Venezuela, sannolikt med amerikanskt stöd, nyligen
genomfördes en kupp, som störtade den folkvalde
presidenten och gjorde slut på nästan femtio
års obruten demokrati, låt vara att
presidenten genom en motkupp återtagit makten.
Till slut förstår jag att det här i
Lima nog enbart handlat om att president Toledo
besökt parlamentet och talat.
Det solgula Franciscanerklostret ligger bakom
katedralen. Under klostret finns katakomber med benrester
från 25.000 människor från Limas
första tid på 1500-talet, innan staden hade
kyrkogårdar.
Jag skulle velat veva tiden baklänges och
fått liv i skeletten och frågat de nu
döda men då återupplivade hur de kom
hit, vad som drev dem till den långa färden
från Spanien till Peru. Jag skulle bett dem
berätta om sina liv och om vad som föregick
deras död, om kolonialismens födelse.
Människans drivkrafter intresserar mig. Ur
drivkrafterna uppstår ekonomin, tekniken och
politiken, allt det som formar historiens korta och
långa maktrelationer i ständig
förändring.
Statistiken ger inblickar i de senaste decenniernas
utveckling. 1970 födde kvinnorna i Peru i genomsnitt
6,2 barn, 1995 bara 3,1. Jordreformer har minskat de
stora haciendornas och godsägarnas makt.
1960 började 57 procent av barnen skolan,
&endash; trettio år senare 84 procent.
Läskunnigheten har stigit till 87 procent.
Men ojämlikhet och fattigdom ökar. Och de
fattiga är outbildade quechua-talande bönder.
Industrin är dåligt utvecklad. Och på
världsmarknaden klarar sig Peru illa. President
Toledo vill satsa på turismen. Men räcker det
om tre miljoner (målet om tio år) i
stället för dagens en miljon turister kommer
hit?
Är förändring möjlig? Perus
villkor bestäms mest av allt av världsordningen
och den globaliserade ekonomins monopolspel, ett system
som skapar välstånd åt några och
fattigdom åt fler.
Det behövde inte vara så.
Fotnot: Statistiska uppgifter ur John Sheahan:
Searching for a Better Society. The Peruvian Economy from
1950. (The Pennysylvania State University Press
1999).
©
TFF & the author 2002

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|