TFF logoFORUMS Meeting Point
NEWPRESSINFOTFFFORUMSFEATURESPUBLICATIONSKALEJDOSKOPLINKS


 

 

 

 

Indian
Diary

 

 


 

I Gandhis fotspår 6

Gandhis ashram vid Sabarmati-floden

Av Jan Öberg
TFF direktör 

 

 

"Bra att Gandhi blev skjuten..." - om Hindutva

Bussresan från Bombay till Ahmedabad, "Indiens Manchester" tar 17 timmar. Min granne på färden handlar med de berömda Hyderabad-pärlorna och med guld. Det vill säga, pärlorna kommer ursprungligen ifrån Basra i Irak, men med Saddam och allt det där kommer de nu från Kina, heter det.

- Indiens senaste budget är riktigt bra för oss affärsfolk, men politikerna har annars förstört det här landet. Skit och korruption överallt. Titta på gatorna, den här bussen, skolorna.

Denna unge, energiske kapitalisten fortsätter:

- Nä, vi behöver en revolution! Man kan inte hålla ihop ett land där var enda en bara tänker på sig själv. Först när vi arbetar som en gemenskap kan vi bli självständiga. Vi är också på tok för många; Kina har kört om oss för länge sedan.

 


Photo Jan Öberg, © TFF 2001

Ifrån Ahmedabads moské

 

När han hör att jag är intresserad av Gandhi säger han:

- Han var för fredlig samexistens, fint! Men om nu muslimerna ville ha sitt eget land, Pakistan, så skulle de ha flyttat över dit allihopa! Här åberopar de islam och säger det är OK att ha fyra hustrur; men när en muslimsk kriminell borde ha handen avskuren åberopar de Indiens lagar. Om jag får säga som jag tycker var det bra den där Gandhi blev skjuten..."

Med Hindutva, den nya hinduiske fundamentalism på högsta ort, sprider sådana idéer sig också nedåt. Indien är världens största muslimska land. Att flytta lite drygt 110 miljoner blir väl en etnisk rensning som heter duga.

Jag vaknar till när bussen denna gråfuktiga, dimmiga morgon rullar in i Ahmedabad, delstaten Gujarats huvudstad. Av jordbävningen ser jag tack och lov litet nu.

 

Ahmedabad - Vidyapith